Nyhedsarkiv - hvad, hvorfor og hvornår


Flyt dit reklamebudget online – hvorfor? Læs her


Oprettet dato: 2. september 2009


Det nyeste blogindlæg er online på Computer World

 

I takt med at digital marketing, sociale netværk og Web 2.0 applikationer bliver bedre og bedre platforme for marketing mister game marketing "safe bets" sin gennemslagskraft. Derfor skal du acceptere, at du gradvist over de næste år, skal flytte mere og mere af dit reklamebudget online

 

 

Tiden og værktøjerne skifter - men er du skiftet med?

Hvis vi går tilbage til 50'erne og 60'erne var TV reklamer effektive - hvorfor? Fordi TV'et var centrum i mange stuer. Det var det centrale møbel og alle sad passivt omkring det, og slugte alt hvad der kom ud af dummekassen. Datidens tv-seere var dybt optagede af de levende billeder på TV, og de kunne ikke engang skifte til en anden kanal når der kom reklamer, da kanalvælgeren først blev opfundet i slutningen af 70'erne. Jeg kan selv huske hvordan vi som børn så reklamer på de tyske kanaler ZDF og ARD, fordi der kom en lille tegnefilmsmand midt i reklamerne. Ja den var nok ikke gået i dag!

Men TV'et optagede os og vi var dedikerede TV kiggere. Mange af de tyske reklamer kan jeg stadig huske, eks. Müller Milch og Super Dickmanns, så reklamerne har virkelig brændt sig fast(hvis du også er opvokset med tre tyske kanaler og en dansk så vil et gensyn på Youtube være ren nostalgi - Müller Milch (1,35 min. inde i videoen) og Super Dickmann - hvis ikke så læs bare videre). [/i] Vi havde som børn ingen teknologiske dimser eks. mobiler, Wii, SMS, MSN eller Google til at distrahere os. Når vi ville se tegnefilm så var det kun hver fredag aften, juleaftensdag eller imellem reklamerne på tysk tv. Ikke som nu hvor der er tegnefilm 24/7. Datiden var enhver reklamemands våde drøm!

Men situationen er anderledes i dag. Prisen på TV reklamer stiger, og her tænker jeg både på TV-tiden samt de produktionsomkostninger der er forbundet med at producere en reklamefilm, som forbrugerne gider se. Yderligere betyder det konstant stigende antal kanaler, at det er sværere og sværere at ramme sin målgruppe. Der er med andre ord for meget spild og for meget af markedsføringsbudgetterne som på denne måde ikke skaber den ønskede effekt.

 

IT-Indfødte giver dødsstødet til traditionelle reklamer

Tager vi et kik på de kommende generationer af forbrugere, så får dommedagsprofetierne over de analoge medier virkelig tyngde. Ca. 50% af den danske befolkning kan i dag karakteriseres som IT-indfødte (fra 0 - 32 år). De nyeste e-handelstal fra FDIH viser, at 100 % af de 20-30 årlige har handlet online. Men når de over 50 årige spørges har næsten 60% aldrig handlet (over 60 år er det helt oppe på 63% der aldrig har handlet). Der er således kæmpe forskel på hvordan IT-indfødte og immigranter anvender internettet samt betydningen af dette medie. Der er således en tendens til til, at vi tilbringer mindre tid foran TV'et og mere tid foran computeren. Yderligere ser specielt de IT-indfødte TV på en anderledes måde end os IT-immigranter. Tapscoot (2009) beskriver hvordan IT-indfødte anvender TV'et som en ny form for baggrundsmuzak. De har således den bærbare åben mens de ser TV, og på den måde fanger de det som de gider høre på. Hvad tror du der sker når der kommer en dødssyg reklame? De flytter naturligvis fokus til deres skærm, sms'en, chatten eller noget helt tredje.

Yderligere tyder forskellige undersøgelser på, at de unge baserer langt flere beslutninger på det input de får fra deres netværk, frem for ukendte reklamer. De har værktøjerne til, at vedligeholde store netværk, og det udnytter de naturligvis. Yderligere vægter de anbefalinger og ratings langt højere end eksperter og tests. Alt sammen argumenter som gør, at det digitale medie støt og roligt bliver mere og mere effektivt.

 

Hvorfor satse på det gamle, når nu det nye virker?

De seneste 5 år er der sket en eksplosion af digitale muligheder - man kan sige, at de digitale medier er ved at være modne. Elementer som permssion og search fanger kunder med køb for øje, og dermed er det muligt at målrette markedsføringsindsatsen. Gennem Google og Facebook har du muligheden for, at ramme netop de individer som søger netop efter dit produkt eller bor i dit område. Dvs. du har mulighed for at anvende reklamebudgettet på de individer, som faktisk allerede har en intention om at købe eller pt. afsøger markedet.

Som nævnt før giver den store udvikling inden for socialt software og Web 2.0 mulighed for at vedligeholde større og større netværk. Dvs. med lidt nyskabelse og innovation er det faktisk muligt at designe en markedsføringskampagne der udnytter word of mouth, og de virale effekter som disse store netværk ligger op til. Men det kræver naturligvis en helt anden tilgang til marketing - der skal således skabes noget som kan deles, og som det giver mening at sende videre!

Det er således ikke længere tilstrækkeligt, at gentage det samme budskab igen og igen og igen og igen og igen. Hvorfor råbe når der ikke er nogen der lytter!

 

Kommenter gerne hvis du også kan huske de gamle tyske reklamer fra din barndom, eller hvis du har meninger, ris eller ros til ovenstående :-)


Tilbage til forsiden eller oversigten over nyheder.


| More

"Helt anderledes, meget inspirerende og nyskabende"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"Niveauet var meget varierende fra en overfladisk sælger som ... til en dybt kompetent og dygtig formidler som Reimer Ivang"

  Digital forvaltning og IT i kommunerne, COK  

"Det var meget inspirerende at høre din forelæsning sidste fredag, ”the imprint” er der stadig stort og klart, på trods af en tur til Disneyland i den forgangene uge"

  Steen - IT Master Sep. 2010  

"God til at gøre det forståeligt og meget dynamisk"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"Reimer skabte en dialog som jeg kunne ønske mange flere kunne få lejlighed til at opleve, derfor har jeg allerede engageret Reimer til, at præsenterer igen i 2010"

  Kajs Netværk 09  

"God præsentation med et stærkt budskab som kunne bruges"

  IT Challenges konferencen 2009  

"Med sin stærke teoretiske og praktiske erfaring er Reimer Ivang en skarp spiller til udvikling af initiativer på såvel strategisk, taktisk og operationelt niveau."

  Med24.dk  

"Du har udvidet min forståelse at den nye teknologi – en forståelse som jeg anvender både privat og professionelt"

  HD-O Aalborg Universitet 08  

"Reimer sætter turbo på forståelsen for hvorfor digitale indfødte agerer og reagere som de gør, så vi får mulighed for at forstå, lede og motivere denne gruppe medarbejdere."

  Jysk Telemarketing  

"Meget inspirerende og en ny vinkel på emnet"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"Fantastisk!"

  IT Challenges konferencen 2009  

"Personligt fik jeg en masse inspiration til værktøjskassen med Internettets muligheder."

  Dan Kobberup, Restaurantchef  

CV - Publikationer

 

Se mit CV og mine publikationer

 

Læs mit CV

Foredragene

 

Udviklingen sker med frygtindgydende hastighed. Få de essentielle forståelser via et seminar eller foredrag.

 

Find alle foredrag

Konsulent

 

Det er muligt at engagere mig som konsulent. Se her hvilke opgaver jeg typisk accepterer.

 

Om konsulentopgaver

Reimer Ivang - reimer@ivang.dk, Heravej 42, 9210 Aalborg SØ, +45 27289006