Nyhedsarkiv - hvad, hvorfor og hvornår


Facebook skal forbydes!


Oprettet dato: 15. marts 2010


På de danske virksomheder diskuteres det dagligt, hvorvidt Facebook er en tidsrøver, et strategisk værktøj eller et helt ligegyldigt fænomen, man ikke behøver skænke en tanke. Store virksomheder som Danske Bank har forbudt Facebook i arbejdstiden, mens andre, eksempelvis HP, har uddannet deres medarbejdere til optimalt at gøre brug af Facebook. Enkelte virksomheder har politikker for medarbejderes brug af Facebook, men langt de fleste har endnu ikke taget stilling til, hvor de selv befinder sig i Facebook debatten. Skal Facebook forbydes i virksomhederne? - Læs dette blogindlæg for, at få svaret!

 

Er Facebook vigtig for virksomheder?

Facebook er pt. genstand for signifikant hype og Facebook bliver i litteraturen, på blogs og i aviser omtalt med forskellige superlativer og benævnelser. Alt fra Social Media Marketing, Web 2.0, Social Software osv., bliver således anvendt. Andre finder Facebook totalt ligegyldig, og efter deres opfattelse, vil fænomenet blot udvikle sig som Second Life og ligeså stille dø ud. Særligt når diskussionen falder på virksomheders anvendelse af Facebook, er uenigheden stor. Selv er jeg af den opfattelse, at når over 400 mio. mennesker på kloden, heraf over 2. mio. i Danmark, har valgt at samle sig ét og samme sted med ønsket om at være sociale, så er det noget alle bør anse som værende vigtigt. Specielt virksomheder bør overveje om og i hvilken grad dette sociale fænomen rummer/ikke rummer muligheder, som ens virksomhed kan drage nytte. En ting kan man være sikker på, virksomhedens konkurrenter, medarbejdere og kunder er allerede på Facebook!

Desværre er der alt for mange virksomheder, som ikke erkender dette og derfor ikke får påbegyndt de dialoger, der skaber den grundlæggende forståelse for fænomenet og dets muligheder. (ja, jeg vælger at kalde det et fænomen, eftersom det er min betragtning, at Facebook er mere end et værktøj, en platform eller en simpel side).

 

Alt det nye er skræmmende

At nye fænomener er skræmmende og ofte bliver de genstand for had, forbud og bekymring, er ikke nyt. Således eksisterer der flere historier om, hvordan e-mailen i begyndelsen blev forbudt i enkelte virksomheder. Og hvordan de pre-installerede spil i Windows skulle afinstalleres, da medarbejderne ellers ville anvende deres sparsomme arbejdstid på 7-kabale. Det blev også heftigt debatteret, hvilke medarbejdere der havde behov for en internetopkobling eller en mobiltelefon. Skrækscenariet var, at medarbejderne ville bruge for meget tid på private samtaler i mobilen, surfe på nettet eller spille på computeren. Dette ville medføre enorme mængder spildtid, som ville ødelægge medarbejdernes produktivitet, hvilket i sidste ende ville medvirke til virksomhedssammenbrud og konkurs. Virksomhedslederens lette løsning var derfor at forbyde de forskellige løsninger og leve livet i tryghed i den tro, at problemet ville gå væk af sig selv.
Vi ved dog nu, at spillene i Windows ikke ødelægger virksomhedernes økonomi og e-mailen er for langt de fleste en uundværligt værktøj i en travl hverdag. Mobilen er blevet hvermandseje og der er i dag ikke den store forskel på at læse JP på nettet eller i hardcopy.

 

En ledelsesopgave?

Med den massive vækst i Facebook-brugere, er der således blevet tilføjet endnu en opgave for nutidens ledere. Hvis du får din IT-tekniker til at samle statistik over virksomhedens akkumulerede tidsforbrug på Facebook og dividerer dette med et årsværk, får du sikkert et svimlende antal spildte mandeår. Her er det så, du skal holde tungen lige i munden. For betyder dette, at disse medarbejdere faktisk spilder tiden? Og er det et udtryk for tabte mandeår? Måske. Måske ikke? Mange er logget ind på Facebook uden at være aktive, dertil kommer, at
Facebook nedbringer behovet for private samtaler eller sms'er. Yderligere eksisterer der i forvejen masser af overspringsmuligheder i moderne virksomheder. Hvad er værst? At opdaterer sin statusmeddelelse på Facebook eller læse en avis, se ud af vinduet eller bare svømme væk i tankevirksomhed om weekendens mange gøremål?
Mange medarbejdere er i dag opgaveansat og måles på deres evne til at fuldføre de opgaver, som de bliver tildelt og ikke i så høj grad den tid de anvender på opgaven. Hvis medarbejderne når deres opgaver til aftalt tid, så er en statusopdatering på Facebook vel ikke noget problem?

 

Kan man anvende Facebook fornuftigt?

Ja det mener jeg faktisk godt, at man kan. Jeg afholdte i februar et virksomhedsseminar hos en mellemstor virksomhed i Aalborg området. Seminaret behandlede de digitalt indfødte og hvordan denne gruppe påvirker virksomhederne, når de kommer ind på arbejdsmarkedet, bl.a. hvordan de bedst blev motiveret osv. Virksomheden er i denne forbindelse en ekstrem case, da over 90 % af virksomhedens ansatte er under 23 år.
Facebook var i princippet forbudt på virksomheden, men det var en beslutning, som ikke konsekvent blev fulgt til dørs. Der blev således set gennem fingre med de unges anvendelse af Facebook og dette var naturligvis en kilde til frustration blandt virksomhedens ledere. Gennem dialogen på seminaret, blev der identificeret flere områder, hvor Facebook ville være et fantastisk værktøj, som kunne understøtte virksomhedens vision og mission. Ja, Facebook ville ligefrem gøre medarbejderne mere effektive, understøtte viden deling osv. Ved slutningen af seminaret diskuterede vi på virksomhedens opfordring, hvad der ville ske, hvis virksomheden skiftede standpunkt og forlangte, at medarbejderne skulle have en Facebookprofil. Hvad ville der ske, hvis Facebook blev tænkt ind som en central del af virksomhedens kommunikationsplatform? Hvilke muligheder dette ville skabe og hvordan disse kunne dette udnyttes. Dialogen på seminaret viser med alt tydelighed, at mulighederne er der. Men det kræver, at du smider dine parader og ser på hele problematikken lidt fra oven.

 

Brug for uddannelse?

Uanset om Facebook skal indgå som et strategisk værktøj i virksomheden eller fænomenet bare er en godkendt overspringshandling på linje med så meget andet, kræver tilgangen af nye fænomener uddannelse og træning. Der er da desværre også allerede alt for mange eksempler på personer, som er kommet galt af sted pga. en forkert forståelse og anvendelse af Facebook. Heriblandt en dansk politibetjent, der tror Facebook er "privat" og skriver "fucking perkere" fordi hendes friweekend bliver inddraget, en medarbejder som glemmer, at hun er [url=http://applicant.com/how-to-lose-a-job-via-facebook-in-140-characaters-or-less/]ven med chefen[/url] eller en hel række af andre [url=http://www.bt.dk/nyheder/se-de-sjove-danske-facebook-bommerter]Facebook bommerter[/url].

Uddannelse er vejen frem - også hvis den sikkerhedsrisiko der eksisterer ved at have adgang til internettet, skal nedbringes. En risiko, som naturligvis også eksisterer, når medarbejderne anvender Facebook.

 

Skal din virksomhed forbyde Facebook?

Her til sidst så lad beskeden fra mig være ganske klar: forbud eller ej - det vigtigste er, at virksomhederne tager stilling og melder klart ud. Inden du nu tager den lette beslutning og forbyder Facebook, så overvej i det mindste om dette fænomen ikke rummer flere fordele end ulemper for din virksomhed. Hvis du spørger mig, er jeg sikker på, at Facebook vil udvikle sig som så mange andre lignende fænomener (mail, internetopkobling osv.), og på et tidspunkt være en naturlig del af en effektiv arbejdsplads. Det er med Facebook som alle andre problemer - de går ikke væk bare fordi vi ser den anden vej eller beslutter os for at de ikke eksistere!

 

En opfordring

Jeg blogger om emner, som jeg finder interessante eller som jeg møder i min hverdag som Adjunkt på Aalborg Universitet eller som konsulent for flere forskellige virksomheder. Hvis du har emner, temaer eller lign. som du gerne vil have jeg diskuterer på bloggen - så hold dig endeligt ikke tilbage. Kom frem med ønskerne og jeg skal se hvad jeg kan gøre :-)


Tilbage til forsiden eller oversigten over nyheder.


| More

"Meget inspirerende og en ny vinkel på emnet"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"Personligt fik jeg en masse inspiration til værktøjskassen med Internettets muligheder."

  Dan Kobberup, Restaurantchef  

"Helt anderledes, meget inspirerende og nyskabende"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"Niveauet var meget varierende fra en overfladisk sælger som ... til en dybt kompetent og dygtig formidler som Reimer Ivang"

  Digital forvaltning og IT i kommunerne, COK  

"Reimer skabte en dialog som jeg kunne ønske mange flere kunne få lejlighed til at opleve, derfor har jeg allerede engageret Reimer til, at præsenterer igen i 2010"

  Kajs Netværk 09  

"God til at gøre det forståeligt og meget dynamisk"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"Med sin stærke teoretiske og praktiske erfaring er Reimer Ivang en skarp spiller til udvikling af initiativer på såvel strategisk, taktisk og operationelt niveau."

  Med24.dk  

"Det var meget inspirerende at høre din forelæsning sidste fredag, ”the imprint” er der stadig stort og klart, på trods af en tur til Disneyland i den forgangene uge"

  Steen - IT Master Sep. 2010  

"Fantastisk!"

  IT Challenges konferencen 2009  

"God præsentation med et stærkt budskab som kunne bruges"

  IT Challenges konferencen 2009  

"Du har udvidet min forståelse at den nye teknologi – en forståelse som jeg anvender både privat og professionelt"

  HD-O Aalborg Universitet 08  

"Reimer sætter turbo på forståelsen for hvorfor digitale indfødte agerer og reagere som de gør, så vi får mulighed for at forstå, lede og motivere denne gruppe medarbejdere."

  Jysk Telemarketing  

CV - Publikationer

 

Se mit CV og mine publikationer

 

Læs mit CV

Foredragene

 

Udviklingen sker med frygtindgydende hastighed. Få de essentielle forståelser via et seminar eller foredrag.

 

Find alle foredrag

Konsulent

 

Det er muligt at engagere mig som konsulent. Se her hvilke opgaver jeg typisk accepterer.

 

Om konsulentopgaver

Reimer Ivang - reimer@ivang.dk, Heravej 42, 9210 Aalborg SŲ, +45 27289006