Nyhedsarkiv - hvad, hvorfor og hvornår


Blog på Computerworld


Oprettet dato: 5. september 2010


Mislykket raketopsendelse og it implementering - kan vi lære noget?

 

Danmarks første skridt ind i rum kapløbet skulle have været taget i søndags - men nej. En frossen ventil og manglende strøm til en føntørre var skyld i, at projektet mislykkedes. Kan dette eksperiment lære os noget om styring og implementering af it projekter?

 

Som mange nok er bekendt med, måtte Copenhagen Suborbitals udsætte deres opsendelse af raketten HEAT-1X-Tycho-Brahe da en ventil var frosset, og dermed kom der ikke ilt til forbrændingen. Hvad der udefra ser ud som en stor fiasko, blev af de to hovedmænd på et efterfølgende pressemøde forklaret som en succes (se 27 sek. inde i denne video fra JPTV Video). De havde lært meget ved at konfrontere deres model med den virkelige verden. En opdagelse var bl.a., at det er svært at skaffe strøm, når man er på havet - et problem, man ikke har i prøvestanden på fastlandet. Den succesfulde fiasko er yderligere beskrevet i denne artikel - Artikel

 

De har forstået hvordan der udvikles!

Jeg synes, det er befriende, at vi her har med et par udviklere at gøre, som virkelig har forstået reglerne for udvikling. De ved, at de nu er én fejl tættere på at realisere deres målsætning om at sende en raket ud i rummet. Yderligere, har de læst så grundigt på stoffet, at de har forstået kompleksiteten i deres projekt. Kompleksiteten er så stor, at de ikke kan planlægge sig til en succes. De kan ikke få en sværm af konsulenter ind og give dem svaret. De bliver nødt til at eksperimenterer, lave fejl, rette og derefter eksperimenterer igen. De arbejder med det færdige produkt fra begyndelsen og gennem tilbagevendende konfrontationer med virkeligheden, opnår de at få forskellige dele af deres komplekse maskine testet og yderligere forbedret. Der var således én ting der ikke virkede i raketten - men som de forklarer i ovenstående video, var der til gengæld mange ting der virkede. Et super resultat af et eksperiment, faktisk.

 

IT implementering?

Det er så her, vi skal begynde at tale om it og implementering af it i organisationer. Af en eller anden grund, opfatter mange topledere og politikere den organisatoriske virkelighed som simpel og ligetil. Så simpel, at der kan komme en flok mere eller mindre ukendte konsulenter på banen, lave en AS-IS afdækning, nogle business blueprints, en enkel business case samt en kravspecifikation. Herefter kan udviklingen af systemet sendes i udbud, og laveste pris udvælges. Systemet udvikles, samtidig med at besparelser indhentes gennem fyringer (som det skete med den digitale tinglysning). Til sidst implementeres systemet i denne åbenlyse simple organisatoriske virkelighed, præget forskellige fagligheder, forskellige målsætninger, domineret af flere og forskellige interesseområder og magtspil osv. Nu kommer bag på alle, at systemet fra dag ét IKKE formår at løse de problemer, som det var indkøbt til. Den første virkelige test - der hvor raketten skal fyres af for første gang - er når systemet går live. Problemet er, at der på dette tidspunkt ikke længere er tale om et eksperiment, men en reel aflevering af et produkt som aldrig har været konfronteret med den kompleksitet som virkeligheden indeholder.

 

Hvem har begået fejlen?

Den righoldighed og kompleksitet som virkeligheden indeholder påvirkede raketeksperimentet således, at de to udviklere forstod, at strøm var et problem. På samme måde har andre projekter måttet indse, at det har været banale fejl i de udviklede systemer når de er gået live. Banker opdager at 3000 kunder i Finland ikke kan betale med deres kreditkort, og tinglysningen i Danmark gik mildt sagt i stå. Alle råber og skriger. It leverandøren er et fjols, konsulenterne har ikke lavet de rigtige afdækninger, kunden har ikke bestilt det, som han egentlig ville have osv. osv. Problemet er, at alle på sin vis har ret. Noget er gået galt. Men. It leverandøren har leveret det, som var på kravspecifikationen. En kravspecifikation som kunden har accepteret. Konsulenterne har afdækket det som de kunne forstå og som deres modeller krævede og hele business casen er lavet ud fra den bedste mening.

 

Processen er fejlbehæftet

Der er således ikke tale om, at en part, kan udråbes som den store stygge ulv. Det er derimod selve processen, som er fejlbehæftet. I ønsket og illusionen om kontrol, anvendes denne fejlbehæftede proces således igen og igen. Det, som beslutningstagere generelt må indse, er, at kompleksiteten i organisationer er betydeligt større end det er tilfældet med en raket. Organisationer er i dag nogle af de mest komplekse konstruktioner, der kan tænkes, specielt efter globalisering og internationalisering har haft sit indtog. Der er et væsentligt og konstant stigende antal parametre og uforudsete faktorer, som påvirker disse kæmpe organisatoriske projekter. Det it-tekniske aspekt, er blot et mikroelement i hele denne suppe af usikkerheder. Derfor: Glem illusionen om kontrol og benyt jer af andre processer og tilgange, som netop har en større mulighed for succes.

 

Byg små succeser - gør som Google

Målsætningen er, at få et projekt som er opgjort af en perlerække af små succeser. Tilsammen bliver disse succeser til et stort og velgennemført projekt. Mammutprojektet, som ingen kan overskue og som alligevel ikke når sine budgetter og deadlines har alt for stor risiko for fiasko. Innovation og udvikling kan ikke planlægges og derfor skal du sætte dine medarbejdere i en situation hvor de hurtigt og konstant kan konfronterer virkeligheden med de ideer, teorier og systemer som bliver udviklet. Gør du dette - arbejder du som Google og mange andre af de mest innovative virksomheder!

 

At betragte en organisation som værende mere simpel end en måneraket, er overfladisk - ja, faktisk naivt 


Raket


Tilbage til forsiden eller oversigten over nyheder.


| More

"Det var meget inspirerende at høre din forelæsning sidste fredag, ”the imprint” er der stadig stort og klart, på trods af en tur til Disneyland i den forgangene uge"

  Steen - IT Master Sep. 2010  

"Helt anderledes, meget inspirerende og nyskabende"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"Niveauet var meget varierende fra en overfladisk sælger som ... til en dybt kompetent og dygtig formidler som Reimer Ivang"

  Digital forvaltning og IT i kommunerne, COK  

"Du har udvidet min forståelse at den nye teknologi – en forståelse som jeg anvender både privat og professionelt"

  HD-O Aalborg Universitet 08  

"Med sin stærke teoretiske og praktiske erfaring er Reimer Ivang en skarp spiller til udvikling af initiativer på såvel strategisk, taktisk og operationelt niveau."

  Med24.dk  

"Reimer skabte en dialog som jeg kunne ønske mange flere kunne få lejlighed til at opleve, derfor har jeg allerede engageret Reimer til, at præsenterer igen i 2010"

  Kajs Netværk 09  

"Reimer sætter turbo på forståelsen for hvorfor digitale indfødte agerer og reagere som de gør, så vi får mulighed for at forstå, lede og motivere denne gruppe medarbejdere."

  Jysk Telemarketing  

"Personligt fik jeg en masse inspiration til værktøjskassen med Internettets muligheder."

  Dan Kobberup, Restaurantchef  

"God præsentation med et stærkt budskab som kunne bruges"

  IT Challenges konferencen 2009  

"Fantastisk!"

  IT Challenges konferencen 2009  

"Meget inspirerende og en ny vinkel på emnet"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

"God til at gøre det forståeligt og meget dynamisk"

  Forvaltning & Digitalisering 07  

CV - Publikationer

 

Se mit CV og mine publikationer

 

Læs mit CV

Foredragene

 

Udviklingen sker med frygtindgydende hastighed. Få de essentielle forståelser via et seminar eller foredrag.

 

Find alle foredrag

Konsulent

 

Det er muligt at engagere mig som konsulent. Se her hvilke opgaver jeg typisk accepterer.

 

Om konsulentopgaver

Reimer Ivang - reimer@ivang.dk, Heravej 42, 9210 Aalborg SØ, +45 27289006